B-vitamiinit

Vesiliukoisia B-vitamiineja on kahdeksan: B1-vitamiini (tiamiini), B2-vitamiini (riboflaviini), B3-vitamiini (niasiini), B5-vitamiini (pantoteenihappo), B6-vitamiini (pyridoksiini), foolihappo (folaatti), B12-vitamiini ja biotiini. B-vitamiineja tarvitaan mm. vastustuskyvyn ylläpitoon, energia-aineenvaihduntaan, punasolujen muodostukseen, väsymyksen ja uupumuksen ehkäisyyn sekä hermoston, ihon ja hiusten normaaliin toimintaan.

B-vitamiinien lähteet ruokavaliossa vaihtelevat riippuen B-vitamiinista. Esimerkiksi foolihappoa on runsaasti tummanvihreissä vihanneksissa, perunassa, palkokasveissa ja täysjyvätuotteissa ja riboflaviinia eli B2-vitamiinia maitotuotteissa, lihassa ja täysjyväviljassa. B12-vitamiinia taas saa vain eläinkunnan tuotteista eli lihasta, kalasta ja maitotuotteista.

  • Yleistä tietoa B-vitamiinista

    Vesiliukoisia B-ryhmän vitamiineja on yhteensä kahdeksan erilaista. Osa B-vitamiinien ominaisuuksista ja vaikutuksista on samoja, mutta osa ominaisuuksista on vain tietylle vitamiinille ainutlaatuisia.

    Lue alta lisää eri B-vitamiineista ja niiden ominaisuuksista.

Pienenettävä sisältö

B12-vitamiini

B12-vitamiini, eli kobalamiini on kaikista suurin ja monimutkaisin vitamiini. B12-vitamiini on välttämätön veren valko-ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen ja proteiinien muodostuksessa.

Lue lisää B12-vitamiinista

B2-vitamiini (riboflaviini)

B2-vitamiini, eli riboflaviini on yksi kahdeksasta vesiliukoisesta B-ryhmän vitamiinista, jolla on useita tärkeitä tehtäviä. B2-vitamiini muun muassa auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Lue lisää B2-vitamiinista

B6-vitamiini (pyridoksiini)

B6-vitamiini on yksi kahdeksasta B-vitamiinien ryhmään kuuluvasta vitamiinista. B6-vitamiini tunnetaan myös nimellä pyridoksiini. Imeytyessään ravinnosta B6-vitamiini muuntuu aktiiviseen muotoon, jolloin keho pystyy hyödyntämään sen.

Lue lisää B6-vitamiinista

Biotiini

Biotiini on vesiliukoinen B-vitamiinien ryhmään kuuluva välttämätön vitamiini, joka tunnetaan myös ”kauneusvitamiinina” johtuen sen positiivisista vaikutuksista ihoon ja hiuksiin.

Lue lisää biotiinista

Foolihappo

Foolihappo eli folaatti tunnetaan myös nimellä B9-vitamiini. Foolihapon aktiivisella muodolla on tärkeä rooli DNA-synteesissä ja verisolujen muodostumisessa.

Lue lisää foolihaposta

Niasiini

Niasiini, eli B3-vitamiini, on vesiliukoinen B-vitamiinien ryhmään kuuluva välttämätön vitamiini, koentsyymi. Niasiinin päätehtävänä on edistää normaalia energia-aineenvaihduntaan.

Lue lisää niasiinista

Pantoteenihappo

Pantoteenihappo, eli B5-vitamiini, on vesiliukoinen B-vitamiinien ryhmään kuuluva välttämätön vitamiini, joka löydettiin jo 30-luvulla. B5-vitamiinia esiintyy kaikissa elävissä soluissa.

Lue lisää pantoteenihaposta

Tiamiini

Tiamiini eli B1-vitamiini oli ensimmäinen löydetty B-ryhmän vitamiini. B1-vitamiini edesauttaa muun muassa normaalia sydämen ja verisuonien toimintaa.

Lue lisää tiamiinista

  • B-vitamiinipitoinen ruoka

    B-vitamiinipitoinen ruoka

    Tiesitkö, että B-ryhmän vitamiineja on yhteensä kahdeksaa eri tyyppiä? Kerromme sinulle, mitkä elintarvikkeet ovat hyviä B-vitamiinin lähteitä.

    Lue lisää 
  • B-vitamiinien riittämätön saanti

    B-vitamiinien riittämätön saanti

    B-vitamiinien riittämätön saanti on harvinaista Pohjoismaissa, koska B-vitamiineja löytyy lähes kaikista elintarvikkeista. Joskus ruokavalio voi kuitenkin olla niukasti energiaa kulutukseen nähden sisältävä tai yksipuolinen. Erityisesti iäkkäillä henkilöillä saattaa ilmetä ruokahaluttomuutta tai ruokavalio ei aina ole riittävän monipuolinen.

    Lue lisää 
  • B12-vitamiinipitoinen ruoka

    B12-vitamiinipitoinen ruoka

    B12-vitamiinipitoiset ruoat edesauttavat ylläpitämään normaalia vastustuskykyä. B12-vitamiini auttaa myös vähentämään väsymystä ja uupumusta. Tässä artikkelissa kerromme sinulle, mitä ruokia sinun tulee syödä, jotta saisit riittävästi B12-vitamiinia.

    Lue lisää 

Usein kysyttyä B-vitamiineista

Mihin B-vitamiineja tarvitaan?

B-vitamiini on yleisnimitys useille vesiliukoisille vitamiineille, joilla on monia tärkeitä tehtäviä elimistössä. Osa näistä ominaisuuksista on yhteisiä useammalle B-vitamiinille, kun osa ominaisuuksista on ainutlaatuisia vain tietyille vitamiineille.

Voiko B12-vitamiinia saada liikaa?

Osa vitamiineista ja kivennäisaineista voi aiheuttaa sivuvaikutuksia, jos niiden annostus on liian korkea. Tämän vuoksi on tärkeää noudattaa myyntipakkauksessa olevaa suositeltua vuorokausiannostusta. B12-vitamiini ei aiheuta sivuvaikutuksia, kun myyntipakkauksen annostusohjeita noudatetaan.

Mitä eroa on B6- ja B12-vitamiinilla?

Sekä B12-vitamiini että B6-vitamiini kuuluvat B-vitamiineihin. B12-vitamiini edesauttaa punasolujen normaalia muodostumista sekä tukee hermoston ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. B12-vitamiinia saadaan ainoastaan eläinkunnan tuotteista.

B6-vitamiini eli pyridoksiini on toinen B-ryhmän vitamiineihin kuuluva vitamiini. B6-vitamiini edesauttaa normaalia elimistön energia-aineenvaihdunnan toimintaa sekä normaaleja hermoston toimintoja. B6-vitamiinia saadaan suurimmasta osasta elintarvikkeista, kuten lihasta, siipikarjasta, kalasta, perunasta ja viljatuotteista.

B-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 3