B6-vitamiini (pyridoksiini)

B6-vitamiini on yksi kahdeksasta B-vitamiinien ryhmään kuuluvasta vitamiinista. B6-vitamiini tunnetaan myös nimellä pyridoksiini. Imeytyessään ravinnosta B6-vitamiini muuntuu aktiiviseen muotoon, jolloin keho pystyy hyödyntämään sen.

Miksi tarvitsemme B6-vitamiinia

B6-vitamiini eli pyridoksiini on vesiliukoinen B-vitamiinien ryhmään kuuluva välttämätön vitamiini, jota esiintyy useimmissa elintarvikkeissa. Imeytyessään ravinnosta B6-vitamiini muuntuu aktiiviseen muotoon, jolloin elimistö pystyy hyödyntämään sen. B6-vitamiinin päätehtävänä on toimia koentsyyminä entsyymeissä, jotka osallistuvat moniin tärkeisiin reaktioihin elimistössä. B6-vitamiini on mukana muiden muassa proteiinien ja hiilihydraattien aineenvaihdunnassa, energian tuotannossa, hermovälittäjäaineiden kuten serotoniinin tuotannossa sekä hormonitoiminnan säätelyssä. B6-vitamiinilla on myös tärkeä rooli hemoglobiinin ja punasolujen muodostumisessa. Serotoniiniaineenvaihdunnan kautta B6-vitamiini säätelee myös mielialaa ja henkistä tasapainoa.

Mitä B6-vitamiini edistää

  • Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
  • Edistää hermoston normaalia toimintaa.
  • Edistää normaalia homokysteiinin aineenvaihduntaa.
  • Edistää normaalia proteiini- ja glykogeeniaineenvaihduntaa.
  • Edistää normaaleja psykologisia toimintoja.
  • Edistää normaalia veren punasolujen muodostumista.
  • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
  • Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.
  • Edistää hormonitoiminnan säätelyä.
B-vitamiinien lähteet - Sana-sol

B6-vitamiinin lähteet

Parhaita B6-vitamiinin lähteitä ruokavaliossa ovat liha, rasvainen kala kuten lohi, tonnikala, sardiinit ja silli, sisäelimet, munankeltuainen ja maito, saksanpähkinät sekä täysjyvävilja ja hiiva. Kasvikset, hedelmät ja marjat eivät yleensä ole parhaimpia B6-vitamiinin lähteitä, poikkeuksina kuitenkin linssit, kesäkurpitsat ja banaanit.

Artikkeleita B6-vitamiinista

B6-vitamiinipitoinen ruoka

B6-vitamiinipitoinen ruoka

B6-vitamiinipitoinen ruoka varmistaa, että saat B6-vitamiinia suositellun määrän päivässä. B6-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joten sen säännöllinen saaminen on tärkeää. Mitkä ruoat sisältävät B6-vitamiinia? Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio takaa riittävän B6-vitamiinin...

B6-vitamiinin riittämätön saanti

B6-vitamiinin riittämätön saanti

B6-vitamiinin riittämätön saanti on harvinaista Pohjoismaissa. Jos B6-vitamiinia ei saa riittävästi, on yleensä kyse laajemmin kaikkien B-vitamiinien saannista. Monet elintarvikkeet sisältävät B6-vitamiinia, jonka vuoksi on tärkeää noudattaa monipuolista ja tasapainoista...

Usein kysyttyä B6-vitamiinista

Mitä eroa on B6- ja B12-vitamiineilla?

Sekä B12-vitamiini että B6-vitamiini kuuluvat B-vitamiineihin. B12-vitamiini edesauttaa punasolujen normaalia muodostumista sekä tukee hermoston ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. B12-vitamiinia saadaan ainoastaan eläinkunnan tuotteista.

B6-vitamiini eli pyridoksiini on toinen B-ryhmän vitamiineihin kuuluva vitamiini. B6-vitamiini edesauttaa normaalia elimistön energia-aineenvaihdunnan toimintaa sekä normaaleja hermoston toimintoja. B6-vitamiinia saadaan suurimmasta osasta elintarvikkeista, kuten lihasta, siipikarjasta, kalasta, perunasta ja viljatuotteista.

B6-vitamiinin päivittäinen saantisuositus

Vitamiini / kivennäisaine

Saantisuositus / vrk*

Ravinnossa / vrk

B6-vitamiini

1,2 mg

Noin 200 g broilerin rintafilettä kypsänä

Vitamiini / kivennäisaine

Saantisuositus / vrk*

Ravinnossa / vrk

B6-vitamiini

1,6 mg

Noin 250 g broilerin rintafilettä kypsänä

*Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014

Tehnyt hyvää jo vuodesta 1933 Ilmainen toimitus Toimitus 1-3 arkipäivässä

B6-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4