E-vitamiini

E-vitamiinin tehtävä on toimia antioksidanttina eli edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.

E-vitamiinin tärkeimmät lähteet ruokavaliossa ovat ravintorasvat ja öljyt. Sitä saadaan myös kasviksista, viljavalmisteista ja lihasta.

  • Yleistä tietoa E-vitamiinista

    E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka antioksidantin tavoin suojaa soluja hapettumisstressiltä.

    E-vitamiini koostuu kahdeksasta rasvaliukoisesta komponentista, joista neljää kutsutaan tokoferoleiksi ja neljää tokotrienoleiksi. Varsinaisiin E-vitamiineihin luokitellaan tokoferolit α, β, γ ja δ. Yleisin näistä on α-tokoferoli eli alfa-tokoferoli, jota elimistön on helpoin saada ja helpointa hyödyntää.

  • Miksi tarvitsemme E-vitamiinia

    E-vitamiini on antioksidantti, joka suojaa soluja hapettumisstressiltä ja vapailta radikaaleilta sekä suojaa rasvahappoja hapettumiselta. Rasvaliukoinen E-vitamiini varastoituu kehoon, suurin osa rasvakudokseen, mutta myös solujen pinnalle sekä veren rasvamolekyyleihin. Ihmiskehon kyky varastoida E-vitamiinia on hyvä. E-vitamiini imeytyy verenkiertoon suolistosta.

  • E-vitamiinin lähteet

    Hyviä E-vitamiinin lähteitä ovat kasviöljyt, kuten rypsi-, oliivi-, soija-, maissi- ja auringonkukkaöljy sekä pähkinät, täysvilja ja vehnänalkiot. Myös värikkäät hedelmät, vihreät lehtivihannekset ja kuivatut aprikoosit sisältävät E-vitamiinia. Maitotuotteiden sekä kalan ja lihatuotteiden E-vitamiinipitoisuudet sen sijaan ovat verrattain pieniä.

1 / 3

E-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4