D-vitamiini

D-vitamiini vahvistaa vastustuskykyä. Sitä tarvitaan myös lihasten, luuston ja hampaiden toimintaan.

D-vitamiinia saadaan kalasta, D-vitaminoiduista maitotuotteista ja vastaavista kasvivalmisteista sekä ravintorasvoista. Jonkin verran D-vitamiinia on myös sienissä.

  • Yleistä tietoa D-vitamiinista

    D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka tunnetaan myös ”aurinkovitamiinina”. D-vitamiineja on viittä erilaista, joista yleisimmät ja ihmiselle tärkeimmät ovat D2- ja D3-vitamiini. D2-vitamiinia saadaan kasvikunnan tuotteista kuten sienistä ja hiivasta. D3-vitamiinia saadaan eläinperäisistä tuotteista. D3-vitamiinia voidaan eristää myös levistä ja jäkälistä. Myös keho tuottaa D3-vitamiinia altistuessaan auringon UV-säteille. Aurinko onkin D3-vitamiinin pääasiallinen lähde.

  • Miksi tarvitsemme D-Vitamiinia

    D-vitamiini on niiden steroidirakenteisten vitamiinien yhteisnimitys, jotka edistävät kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä ohutsuolesta ja osallistuvat luuston muodostumiseen. D-vitamiini onkin välttämätön muiden kivennäisaineiden imeytymisessä, sillä se säätelee mm. veren kalsiumin- ja fosfaattipitoisuuksia, edistää näiden kulkeutumista luustoon sekä uudelleen imeytymistä munuaisissa.

  • Mitä D-vitamiini edistää

    • Edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä ja hyödyntämistä.
    • Edistää veren normaalia kalsiumtasoa.
    • Edistää luiden pysymistä normaaleina.
    • Edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.
    • Edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.
    • Edistää hampaiden pysymistä normaaleina.
    • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
    • Osallistuu solujen jakautumisprosessiin.
    • Välttämätön lasten luuston normaalille kasvulle ja kehitykselle.
    • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa lapsilla.
    • Auttaa vähentämään tasapainovaikeuksiin sekä lihasheikkouteen liittyvää kaatumisriskiä. Kaatuminen on luunmurtumien riskitekijä 60 vuotta täyttäneiden miesten ja naisten keskuudessa. Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin 20 μg eri lähteistä peräisin olevaa D-vitamiinia.
    • Kalsium ja D-vitamiini auttavat vähentämään luumassan mineraalipitoisuuden alenemista vaihdevuodet ohittaneilla naisilla. Luumassan matala mineraalipitoisuus on osteoporoottisten luunmurtumien riskitekijä. Väite on tarkoitettu erityisesti 50 vuotta täyttäneille naisille. Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin vähintään 1 200 mg kalsiumia ja 20 μg D-vitamiinia eri lähteistä.
  • D-vitamiinin lähteet

    Vain pieni osa elintarvikkeista sisältää tarpeeksi D-vitamiinia.

    Parhaita D-vitamiinin luontaisia lähteitä ruokavaliossa ovat kala, suomalaista kaloista erityisesti kuha, siika ja silakka, sekä kalanmaksaöljy. Myös kananmunat, liha, D-vitaminoidut maitotuotteet ja D-vitaminoidut ravintorasvat sisältävät D-vitamiinia. Kasvikunnan tuotteet ovat huonoja D-vitamiinin lähteitä ja hedelmistä suurin osa ei sisällä D-vitamiinia lainkaan.

    Suomessa D-vitamiinia on lisätty kasvisrasvalevitteisiin, margariineihin, maitotuotteisiin, pikkulasten velleihin sekä äidinmaidonkorvikkeisiin.

Lisää D-vitamiinista

D-vitamiinin riittämätön saanti

D-vitamiinia muodostuu ihon altistuessa auringon UV-säteille. Tämän lisäksi saamme D-vitamiinia myös muutamista ruoka-aineista. D-vitamiini edistää esimerkiksi kalsiumin ja fosforin imeytymistä ja osallistuu lapsilla luiden muodostukseen. D-vitamiinilla on tärkeä rooli myös luuston ja hampaiden pysymiselle normaaleina.

Lue lisää

D-vitamiinipitoinen ruoka

D-vitamiinipitoinen ruoka on elimistöllemme tärkeä D-vitamiinin lähde auringon UV-säteiden lisäksi. Lue lisää ruoka-aineista, jotka sisältävät D-vitamiinia.

Lue lisää

D-vitamiinin imeytyminen

D-vitamiinin imeytyminen ja tarve on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa moni tekijä. Sekä ruuasta että D-vitamiinivalmisteista saatava D-vitamiini imeytyy elimistöön suolistossa. D-vitamiinin imeytyminen on yksilöllistä, mutta yleisesti D-vitamiinin imeytymiseen vaikuttavat vatsahapot, haimaneste, maksan tuottama sappineste ja suolenseinämän eheys.

Lue lisää

D-vitamiini ja raskaus

Raskausaikana D-vitamiini on tärkeää äidin lisäksi myös sikiölle, koska D-vitamiini vaikuttaa sikiön luuston kehitykseen ja kasvuun.

Lue lisää

D-vitamiini vauvalle

D-vitamiini on tärkeää vauvalle, lasten luuston normaalille kasvulle ja kehittymiselle ja kuten aikuisillakin sen saannin varmistaminen on tärkeää. D-vitamiini muun muassa lisää kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä sekä osallistuu luuston muodostamiseen ja normaalina pysymiseen sekä edesauttaa lihaksiston normaalia toimintaa.

Lue lisää

D-vitamiini lapselle

D-vitamiini on ihmiselle tärkeä vitamiini. D-vitamiini muun muassa lisää kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä sekä osallistuu luuston muodostamiseen ja normaalina pysymiseen sekä edesauttaa lihaksiston normaalia toimintaa.

Lue lisää

Usein kysyttyä D-vitamiineista

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Osa vitamiineista ja kivennäisaineista saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksia, jos niiden annostus on liian korkea. Tämän vuoksi on tärkeää noudattaa myyntipakkauksessa olevaa suositeltua vuorokausiannostusta. D-vitamiini ei aiheuta sivuvaikutuksia, kun myyntipakkauksen annostusohjeita noudatetaan. Viranomaiset ovat asettaneet D-vitamiinille suurimman turvallisen päiväsaannin arvot. Aikuisille ja yli 10-vuotiaille lapsille D-vitamiinin suurin hyväksyttävä päiväsaanti on 100 mikrogrammaa, 1-10-vuotiaille lapsille 50 mikrogrammaa ja alle 1-vuotiaille lapsille 25 mikrogrammaa päivässä.

Sana-sol D-vitamiini 100 mikrogrammassa myyntipakkauksessa oleva annostelusuositus on 1 tabletti aikuisille päivässä, eikä tuotetta ole tarkoitettu lapsille.

Mihin aikaan vuodesta ihminen tarvitsee D-vitamiinia lisäravintona?

Elimistömme kykenee tuottamaan D-vitamiinia ihon altistuttaessa auringon UV-säteille. Suomessa D-vitamiinin saanti auringosta on riittävää huhtikuun alusta syyskuun loppuun. Vaaleaihoiset henkilöt tuottavat enemmän D-vitamiinia kuin tummaihoiset ja ikääntyneet ihmiset. Suurin osa aurinkorasvoista hidastaa tai pysäyttää D-vitamiinin tuoton auringossa.
D-vitamiinilisä on erityisen tärkeää talvikuukausien aikana, jolloin on hämärää ja UV-säteily on vähäistä. Aikuisikäisille (18-75-vuotiaille) D-vitamiinilisää suositellaan käytettäväksi lokakuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli henkilö ei syö riittävästi kalaa ja D-vitaminoituja maitotuotteita tai ravintorasvoja. 18-vuotiaat ja nuoremmat, raskaana olevat ja imettävät sekä yli 75-vuotiaat tarvitsevat D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Aikuisikäiset voivat tarvita D-vitamiinilisää myös kesällä, mikäli kesä on pilvinen eikä ruokavalio sisällä riittävästi D-vitamiinia.

Onko D-vitamiini yhtä tärkeää lapsille ja aikuisille?

Sekä lapset että aikuiset tarvitsevat D-vitamiinia.
D-vitamiini on tärkeää lapsen kehityksen sekä normaalin kasvun ja luuston kehityksen kannalta. D-vitamiini edesauttaa ylläpitämään normaalia luuston kasvua, terveitä hampaita ja lihaksiston toimintaa. D-vitamiinilla on myös tärkeä rooli immuunijärjestelmän normaalissa toiminnassa niin aikuisilla kuin lapsilla.

D-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4