D-vitamiini

D-vitamiini vahvistaa vastustuskykyä. Sitä tarvitaan myös lihasten, luuston ja hampaiden toimintaan.

D-vitamiinia saadaan kalasta, D-vitaminoiduista maitotuotteista ja vastaavista kasvivalmisteista sekä ravintorasvoista. Jonkin verran D-vitamiinia on myös sienissä.

  • Yleistä tietoa D-vitamiinista

    D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka tunnetaan myös ”aurinkovitamiinina”. D-vitamiineja on viittä erilaista, joista yleisimmät ja ihmiselle tärkeimmät ovat D2- ja D3-vitamiini. D2-vitamiinia saadaan kasvikunnan tuotteista kuten sienistä ja hiivasta. D3-vitamiinia saadaan eläinperäisistä tuotteista. D3-vitamiinia voidaan eristää myös levistä ja jäkälistä. Myös keho tuottaa D3-vitamiinia altistuessaan auringon UV-säteille. Aurinko onkin D3-vitamiinin pääasiallinen lähde.

  • Miksi tarvitsemme D-Vitamiinia

    D-vitamiini on niiden steroidirakenteisten vitamiinien yhteisnimitys, jotka edistävät kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä ohutsuolesta ja osallistuvat luuston muodostumiseen. D-vitamiini onkin välttämätön muiden kivennäisaineiden imeytymisessä, sillä se säätelee mm. veren kalsiumin- ja fosfaattipitoisuuksia, edistää näiden kulkeutumista luustoon sekä uudelleen imeytymistä munuaisissa.

  • Mitä D-vitamiini edistää

    Edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä ja hyödyntämistä.

    Edistää veren normaalia kalsiumtasoa.

    Edistää luiden pysymistä normaaleina.

    Edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.

    Edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.

    Edistää hampaiden pysymistä normaaleina.

    Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

    Osallistuu solujen jakautumisprosessiin.

    Välttämätön lasten luuston normaalille kasvulle ja kehitykselle.

    Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa lapsilla.

    Auttaa vähentämään tasapainovaikeuksiin sekä lihasheikkouteen liittyvää kaatumisriskiä. Kaatuminen on luunmurtumien riskitekijä 60 vuotta täyttäneiden miesten ja naisten keskuudessa. Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin 20 μg eri lähteistä peräisin olevaa D-vitamiinia.

    Kalsium ja D-vitamiini auttavat vähentämään luumassan mineraalipitoisuuden alenemista vaihdevuodet ohittaneilla naisilla. Luumassan matala mineraalipitoisuus on osteoporoottisten luunmurtumien riskitekijä. Väite on tarkoitettu erityisesti 50 vuotta täyttäneille naisille. Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin vähintään 1 200 mg kalsiumia ja 20 μg D-vitamiinia eri lähteistä.

  • D-vitamiinin lähteet

    Vain pieni osa elintarvikkeista sisältää tarpeeksi D-vitamiinia. Parhaita D-vitamiinin luontaisia lähteitä ruokavaliossa ovat kala, suomalaista kaloista erityisesti kuha, siika ja silakka, sekä kalanmaksaöljy. Myös kananmunat, liha, D-vitaminoidut maitotuotteet ja D-vitaminoidut ravintorasvat sisältävät D-vitamiinia. Kasvikunnan tuotteet ovat huonoja D-vitamiinin lähteitä ja hedelmistä suurin osa ei sisällä D-vitamiinia lainkaan. Suomessa D-vitamiinia on lisätty kasvisrasvalevitteisiin, margariineihin, maitotuotteisiin, pikkulasten velleihin sekä äidinmaidonkorvikkeisiin.

1 / 4
  • D-vitamiinin riittämätön saanti

    D-vitamiinin riittämätön saanti

    D-vitamiinia muodostuu ihon altistuessa auringon UV-säteille. Tämän lisäksi saamme D-vitamiinia myös muutamista ruoka-aineista. D-vitamiini edistää esimerkiksi kalsiumin ja fosforin imeytymistä ja osallistuu lapsilla luiden muodostukseen. D-vitamiinilla on tärkeä rooli myös luuston ja hampaiden pysymiselle normaaleina.

    Lue lisää 
  • D-vitamiinipitoinen ruoka

    D-vitamiinipitoinen ruoka

    D-vitamiinipitoinen ruoka on elimistöllemme tärkeä D-vitamiinin lähde auringon UV-säteiden lisäksi. Lue lisää ruoka-aineista, jotka sisältävät D-vitamiinia.

    Lue lisää 

Usein kysyttyä D-vitamiineista

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Osa vitamiineista ja kivennäisaineista saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksia, jos niiden annostus on liian korkea. Tämän vuoksi on tärkeää noudattaa myyntipakkauksessa olevaa suositeltua vuorokausiannostusta. D-vitamiini ei aiheuta sivuvaikutuksia, kun myyntipakkauksen annostusohjeita noudatetaan. Viranomaiset ovat asettaneet D-vitamiinille suurimman turvallisen päiväsaannin arvot. Aikuisille ja yli 10-vuotiaille lapsille D-vitamiinin suurin hyväksyttävä päiväsaanti on 100 mikrogrammaa, 1-10-vuotiaille lapsille 50 mikrogrammaa ja alle 1-vuotiaille lapsille 25 mikrogrammaa päivässä.

Sana-sol D-vitamiini 100 mikrogrammassa myyntipakkauksessa oleva annostelusuositus on 1 tabletti aikuisille päivässä, eikä tuotetta ole tarkoitettu lapsille.

Mihin aikaan vuodesta ihminen tarvitsee D-vitamiinia lisäravintona?

Elimistömme kykenee tuottamaan D-vitamiinia ihon altistuttaessa auringon UV-säteille. Suomessa D-vitamiinin saanti auringosta on riittävää huhtikuun alusta syyskuun loppuun. Vaaleaihoiset henkilöt tuottavat enemmän D-vitamiinia kuin tummaihoiset ja ikääntyneet ihmiset. Suurin osa aurinkorasvoista hidastaa tai pysäyttää D-vitamiinin tuoton auringossa.
D-vitamiinilisä on erityisen tärkeää talvikuukausien aikana, jolloin on hämärää ja UV-säteily on vähäistä. Aikuisikäisille (18-75-vuotiaille) D-vitamiinilisää suositellaan käytettäväksi lokakuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli henkilö ei syö riittävästi kalaa ja D-vitaminoituja maitotuotteita tai ravintorasvoja. 18-vuotiaat ja nuoremmat, raskaana olevat ja imettävät sekä yli 75-vuotiaat tarvitsevat D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Aikuisikäiset voivat tarvita D-vitamiinilisää myös kesällä, mikäli kesä on pilvinen eikä ruokavalio sisällä riittävästi D-vitamiinia.

Onko D-vitamiini yhtä tärkeää lapsille ja aikuisille?

Sekä lapset että aikuiset tarvitsevat D-vitamiinia.
D-vitamiini on tärkeää lapsen kehityksen sekä normaalin kasvun ja luuston kehityksen kannalta. D-vitamiini edesauttaa ylläpitämään normaalia luuston kasvua, terveitä hampaita ja lihaksiston toimintaa. D-vitamiinilla on myös tärkeä rooli immuunijärjestelmän normaalissa toiminnassa niin aikuisilla kuin lapsilla.

D-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4