A-vitamiini

A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Sitä on kutsuttu iho- ja näkövitamiiniksi. Se onkin tärkeä ihojen ja limakalvojen normaalin toiminnan sekä mm. hämäränäön kannalta. A-vitamiini myös vahvistaa vastustuskykyä.

A-vitamiinia saadaan ruoasta sekä A-vitamiinina että sen esiasteena, joka muuntuu elimistössä A-vitamiiniksi. Parhaita lähteitä ruokavaliossa ovat maksa, munankeltuainen sekä ravintorasvat. Hyviä A-vitamiinin esiasteen lähteitä ovat tummankeltaiset ja oranssit kasvikset kuten porkkana ja paprika sekä tummanvihreät pinaatti, parsakaali ja kesäkurpitsa.

  • Yleistä tietoa A-vitamiinista

    A-vitamiini on yksi ihmisen tarvitsemista rasvaliukoisista vitamiineista, joka on tärkeä näkökyvylle sekä luuston kasvulle. A-vitamiini yhteisnimitys rasvaliukoisille retinoideille sekä retinoidien kaltaisille yhdisteille.

    A-vitamiini on yhteisnimitys luonnossa esiintyville rasvaliukoisille retinoideille sekä retinoidien kaltaisille yhdisteille kuten karotenoideille. Retinoideja saadaan ainoastaan eläinkunnan tuotteista. Karotenoidit, kuten esimerkiksi betakaroteeni, ovat kasvikunnan tuotteista saatavia A-vitamiinin esiasteita, jotka muuntuvat kehossa A-vitamiiniksi.

  • Miksi tarvitsemme A-vitamiinia

    A-vitamiinia kutsutaan usein ”näkövitamiiniksi”, koska sen merkitys korostuu hämäränäkökyvylle tärkeissä soluissa sekä niiden kyvyssä tunnistaa valoa. A-vitamiini on siksi erityisen tärkeä hämäränäön kannalta. A-vitamiini myös edistää solujen jakautumista ja uusiutumista sekä on tätä kautta tärkeä sikiönkehitykselle. A-vitamiini edesauttaa limakalvojen ja ihon normaalia toimintaa, jotka molemmat toimivat immuunijärjestelmän ensimmäisinä suojina elimistössä. Koska A-vitamiini on tärkeää immuunipuolustukselle, on erityisen tärkeää huolehtia lasten riittävästä A-vitamiiin saannista.

  • Mitä A-vitamiini edistää

    Edistää normaalia rauta-aineenvaihduntaa.

    Edistää limakalvojen pysymistä normaaleina.

    Edistää ihon pysymistä normaalina.

    Edistää näön pysymistä normaalina.

    Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

    Osallistuu solujen erikoistumisprosessiin.

  • A-vitamiinin lähteet

    Paras A-vitamiinin lähde ruokavaliossa on maksa, mutta myös munankeltuainen ja ravintorasvat ovat hyviä A-vitamiinin lähteitä. Hyviä karotenoidien lähteitä ovat tummankeltaiset ja oranssit kasvikset kuten porkkana ja paprika sekä tummanvihreät pinaatti, parsakaali ja kesäkurpitsa.

1 / 4

A-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4