C-vitamiini

C-vitamiinia tarvitaan jaksamiseen ja vastustuskyvyn vahvistamiseen. Se toimii antioksidanttina eli edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Sillä on tärkeä tehtävä myös ihon ja hampaiden kannalta, sillä se osallistuu kollageenin muodostukseen.

Parhaita C-vitamiinin lähteitä ovat kasvikset, peruna, marjat ja hedelmät. Suomalaiset saavat C-vitamiinia runsaasti myös mehuista.

  • Yleistä tietoa C-vitamiinista

    C-vitamiini, eli askorbiinihappo, on yksi tunnetuimmista ihmisen tarvitsemista vesiliukoisista vitamiineista, jota ihmiskeho ei pysty itse tuottamaan. C-vitamiinin tärkein tehtävä on tukea immuunijärjestelmää.

  • Miksi tarvitsemme C-Vitamiinia

    C-vitamiinin tärkein tehtävä on tukea elimistön puolustusjärjestelmää eli ylläpitää vastustuskykyä. C-vitamiinilla on lisäksi elimistössä useita muitakin tärkeitä tehtäviä, joista monet liittyvät C-vitamiinin kykyyn toimia antioksidanttina. C-vitamiini suojaa soluja hapettumisstressiltä ja tukee myös muita antioksidantteja, kuten E-vitamiinia. C-vitamiini muiden muassa estää A- ja E-vitamiinien hapettumista ja edistää raudan imeytymistä. C-vitamiini ylläpitää hampaita ja ikeniä. C-vitamiini on lisäksi välttämätön kollageenin muodostuksessa. Kollageeni on proteiini, jota esiintyy esimerkiksi luustossa, ihossa, verisuonissa, hampaissa sekä sidekudoksissa.

  • Mitä C-vitamiini edistää

    • Edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen. Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla C-vitamiinia päivittäin 200 mg suositeltavan päiväsaannin lisäksi.
    • Edistää normaalia kollageenin muodostumista verisuonten, luuston, rustojen, ikenien, ihon ja hampaiden normaalia toimintaa varten.
    • Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
    • Edistää hermoston normaalia toimintaa.
    • Edistää normaaleja psykologisia toimintoja.
    • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
    • Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.
    • Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumista.
    • Edistää E-vitamiinin palautumista pelkistyneeseen muotoon.
    • Lisää raudan imeytymistä.
  • C-vitamiinin lähteet

    C-vitamiinin erinomaisia lähteitä ovat hedelmät ja vihannekset. Erityisesti sitrushedelmät, karhunvatukat, paprika, vihreät vihannekset, kuten parsakaali ja ruusukaali sekä hedelmät, kuten guava, mango ja kiivi ovat erittäin C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita. Marjoista myös mustaherukka, lakka ja tyrnimarja sisältävät runsaasti C-vitamiinia.

  • C-vitamiinipitoinen ruoka

    C-vitamiinipitoinen ruoka

    C-vitamiinipitoinen ruoka koostuu lähinnä hedelmistä ja vihanneksista. Monet tietävät, että appelsiini on erinomainen C-vitamiinin lähde, mutta tämän lisäksi sitä löytyy vihanneksista ja muista hedelmistä.

    Lue lisää 
  • C-vitamiinin riittämätön saanti

    C-vitamiinin riittämätön saanti

    C-vitamiinin riittämätön saanti on harvinaista, mutta koska elimistö ei pysty tuottamaan vitamiineja, ei myöskään C-vitamiinia itse, on tärkeää varmistaa sen riittävä saanti monipuolisella ja terveellisellä ruokavaliolla.

    Lue lisää 

C-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4