C-vitamiini

C-vitamiinia tarvitaan jaksamiseen ja vastustuskyvyn vahvistamiseen. Se toimii antioksidanttina eli edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Sillä on tärkeä tehtävä myös ihon ja hampaiden kannalta, sillä se osallistuu kollageenin muodostukseen.

Parhaita C-vitamiinin lähteitä ovat kasvikset, peruna, marjat ja hedelmät. Suomalaiset saavat C-vitamiinia runsaasti myös mehuista.

Yleistä tietoa C-vitamiinista

C-vitamiini, eli askorbiinihappo, on yksi tunnetuimmista ihmisen tarvitsemista vesiliukoisista vitamiineista, jota ihmiskeho ei pysty itse tuottamaan. C-vitamiinin tärkein tehtävä on tukea immuunijärjestelmää.

Miksi tarvitsemme C-Vitamiinia

C-vitamiinin tärkein tehtävä on tukea elimistön puolustusjärjestelmää eli ylläpitää vastustuskykyä. C-vitamiinilla on lisäksi elimistössä useita muitakin tärkeitä tehtäviä, joista monet liittyvät C-vitamiinin kykyyn toimia antioksidanttina. C-vitamiini suojaa soluja hapettumisstressiltä ja tukee myös muita antioksidantteja, kuten E-vitamiinia. C-vitamiini muiden muassa estää A- ja E-vitamiinien hapettumista ja edistää raudan imeytymistä. C-vitamiini ylläpitää hampaita ja ikeniä. C-vitamiini on lisäksi välttämätön kollageenin muodostuksessa. Kollageeni on proteiini, jota esiintyy esimerkiksi luustossa, ihossa, verisuonissa, hampaissa sekä sidekudoksissa.

Mitä C-vitamiini edistää

  • Edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen. Edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla C-vitamiinia päivittäin 200 mg suositeltavan päiväsaannin lisäksi.
  • Edistää normaalia kollageenin muodostumista verisuonten, luuston, rustojen, ikenien, ihon ja hampaiden normaalia toimintaa varten.
  • Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
  • Edistää hermoston normaalia toimintaa.
  • Edistää normaaleja psykologisia toimintoja.
  • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
  • Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.
  • Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumista.
  • Edistää E-vitamiinin palautumista pelkistyneeseen muotoon.
  • Lisää raudan imeytymistä.
C-vitamiinin lähteet - Sana-sol

C-vitamiinin lähteet

C-vitamiinin erinomaisia lähteitä ovat hedelmät ja vihannekset. Erityisesti sitrushedelmät, karhunvatukat, paprika, vihreät vihannekset, kuten parsakaali ja ruusukaali sekä hedelmät, kuten guava, mango ja kiivi ovat erittäin C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita. Marjoista myös mustaherukka, lakka ja tyrnimarja sisältävät runsaasti C-vitamiinia.

Artikkeleita C-vitamiinista

C-vitamiinipitoinen ruoka

C-vitamiinipitoinen ruoka

C-vitamiinipitoinen ruoka koostuu lähinnä hedelmistä ja vihanneksista. Monet tietävät, että appelsiini on erinomainen C-vitamiinin lähde, mutta tämän lisäksi sitä löytyy vihanneksista ja muista hedelmistä. Mitkä ruoat sisältävät C-vitamiinia? C-vitamiinin voidaan...

C-vitamiinin riittämätön saanti

C-vitamiinin riittämätön saanti

C-vitamiinin riittämätön saanti on harvinaista, koska ruokavaliossamme on paljon C-vitamiinia runsaasti sisältäviä ruoka-aineita. Niukka tai yksipuolinen ruokavalio on riski liian vähäiselle C-vitamiinin saannille. Erityisesti iäkkäillä henkilöillä saattaa olla vähentynyt ruokahalu...

Usein kysyttyä C-vitamiinista

Paljonko C-vitamiinia voi ottaa päivässä?

C-vitamiinin saantisuositus on aikuisilla 75mg per vuorokausi.

Missä kaikessa on C-vitamiinia?

C-vitamiinin erinomaisia lähteitä ovat hedelmät ja vihannekset.

Erityisesti sitrushedelmät, karhunvatukat, paprika, vihreät vihannekset, kuten parsakaali ja ruusukaali sekä hedelmät, kuten guava, mango ja kiivi ovat erittäin C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita.

Marjoista myös mustaherukka, lakka ja tyrnimarja sisältävät runsaasti C-vitamiinia.

Missä kasviksessa eniten C-vitamiinia?

Sitrushedelmät, karhunvatukat, paprika, vihreät vihannekset, kuten parsakaali ja ruusukaali sekä hedelmät, kuten guava, mango ja kiivi ovat erittäin C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita.

Marjoista myös mustaherukka, lakka ja tyrnimarja sisältävät runsaasti C-vitamiinia.

Mitä C-vitamiini tekee iholle?

C-vitamiini kirkastaa ihoa, kiinteyttää iho, kosteuttaa ihoa, suojaa uv-valon aiheuttamilta ihovaurioilta ja vahvistaa ihon luonnollista puolustuskykyä.

Mitä C-vitamiini tekee hiuksille?

C-vitamiini on tärkeässä osassa kollageenin muodostumiselle, sillä se edistää elimistön omaa kollageenisynteesiä. Kollageeni on hiuksia vahvistava proteiini.

C-vitamiinin päivittäinen saantisuositus

Vitamiini / kivennäisaine

Saantisuositus / vrk*

Ravinnossa / vrk

C-vitamiini

75 mg

Yksi pieni (155 g) kuorittu appelsiini

Vitamiini / kivennäisaine

Saantisuositus / vrk*

Ravinnossa / vrk

C-vitamiini

75 mg

Yksi pieni (155 g) kuorittu appelsiini

*Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014

Tehnyt hyvää jo vuodesta 1933 Ilmainen toimitus Toimitus 1-3 arkipäivässä

C-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4