Rauta

Rauta on ihmiselle välttämätön hivenaine. Sitä tarvitaan hapen kuljetukseen ja hemoglobiinin muodostukseen. Se myös vahvistaa vastustuskykyä sekä auttaa pysymään pirteänä.

Rautaa on ruoassa hemi- ja ei-hemirautana. Eläinkunnan hemirautaa on runsaasti lihassa ja sisäelimissä, kasvikunnan ei-hemirautaa täysjyväviljassa. Suomalaisten raudan lähteinä korostuvat viljat sekä liha ja kananmuna.

  • Miksi tarvitsemme rautaa

    Rauta on ihmiselle välttämätön hivenalkuaine eli mikrokivennäisaine. Rauta on veren hemoglobiinin rakenneosa ja se osallistuu hapen kuljetukseen. Lisäksi rauta osallistuu soluhengitykseen sekä hapen varastointiin kudoksissa. Rauta on myös osana monissa entsyymeissä, joita tarvitaan hiilihydraattien, rasvan ja proteiinien aineenvaihduntareaktioissa.

    Pienet lapset ja nuoret tarvitsevat rautaa enemmän kuin aikuiset, koska he ovat vielä kasvuiässä. Myös hedelmällisessä iässä olevien naisten raudan tarve on kuukautisten takia suurempi kuin muilla. Raskaana olevat tarvitsevat lisärautaa sikiön kehitykseen. Rauta auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta. Keskustele lääkärisi kanssa ennen rautavalmisteiden käytön aloittamista.

  • Mitä rauta edistää

    Edistää normaalia kognitiivista toimintaa.

    Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.

    Edistää normaalia punaisten verisolujen ja hemoglobiinin muodostumista.

    Edistää normaalia hapen kuljetusta kehossa.

    Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

    Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumista.

    Osallistuu solujen jakautumisprosessiin.

    Edistää lasten normaalia kognitiivista kehitystä.

  • Raudan lähteet

    Ravinnossa rauta esiintyy kahdessa eri muodossa: hemi- ja ei-hemirautana. Eläinkunnan tuotteista, kuten lihasta ja sisäelimistä, saatava hemirauta imeytyy paremmin kuin kasvikunnan tuotteista, kuten täysjyväviljasta tai vihreistä lehtivihanneksista, saatava ei-hemirauta. Kaikissa Pohjoismaissa, myös Suomessa, täysjyvävilja on eläintuotteiden ohella tärkeimpiä raudan saantilähteitä ruokavaliossa. Raudan imeytymistä voi parantaa nauttimalla aterialla samanaikaisesti C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita, kuten vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja hedelmä- tai marjamehuja. Raudan imeytymistä estävät tee, kahvi sekä maitotuotteet.

1 / 3

Rautaa sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4