Kalsium

Kalsium on ehkä tunnetuin kivennäisaine. Kaikki tietävät sen merkityksen luustolle ja hampaille, mutta sitä tarvitaan moniin muihinkin toimintoihin elimistössä: lihasten ja ruoansulatusentsyymien toimintaan, veren hyytymiseen, solujen jakautumiseen ja erikoistumiseen sekä hermovälitykseen.

Maitovalmisteet ovat suomalaisille tärkein kalsiumin lähde: jopa 60-70 % saadusta kalsiumista tulee maitotuotteita. Muista kalsiumin lähteistä voidaan mainita esimerkiksi kalat, kaalit ja appelsiini.

  • Miksi tarvitsemme kalsiumia

    Kalsium on alkuaine ja ihmiselle välttämätön kivennäisaine. Kalsiumin tärkein tehtävä on toimia luuston keskeisenä rakennusaineena, lisäksi se osallistuu muun muassa veren hyytymiseen ja solujen väliseen viestintään, hormoni- ja välittäjäaineiden vapautumiseen ja useisiin erilaisiin entsyymireaktioihin. Ihmisessä on keskimäärin 1-1,2 kg kalsiumia, josta luustossa sijaitsee yli 99%.

    Koska kalsiumilla on tärkeä rooli niin monessa elintoiminnossa, on sen riittävä saanti erittäin tärkeää. Aikuisilla tapahtuu luustossa koko ajan luun uudismuodostusta ja luun tuhoutumista. On arvioitu, että aikuiset tarvitsevat keskimäärin 800 mg kalsiumia päivittäin. Erityisryhmille, kuten raskaana oleville ja kasvaville nuorille sekä ikääntyneille saantisuositukset ovat suurempia, johtuen kalsiumin välttämättömyydestä luustolle. Lapsilla suositukset vaihtelevat iän mukaan. Suurin kalsiumin hyväksyttävä päiväsaanti aikuisilla on 2500 mg/vrk. Kalsiumin imeytymiseen tarvitaan D-vitamiinia. D-vitamiinin rooli on erityisen tärkeä silloin, kun kalsiumin saanti ruokavaliosta on vähäistä. Jos elimistön D-vitamiinitasot ovat alhaiset, kalsiumin imeytyminen heikentyy.

  • Mitä kalsium edistää

    Edistää normaalia veren hyytymistä.

    Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.

    Edistää lihasten normaalia toimintaa.

    Edistää normaalia hermovälitystä.

    Edistää ruoansulatusentsyymien normaalia toimintaa.

    Osallistuu solujen jakautumis- ja erikoistumisprosesseihin.

    Tarpeellinen luuston ja hampaiden pysymiselle normaaleina.

    On välttämätön lasten luuston normaalille kasvulle ja kehitykselle.

    Auttaa vähentämään luumassan mineraalipitoisuuden alenemista vaihdevuodet ohittaneilla naisilla. Luumassan matala mineraalipitoisuus on osteoporoottisten luunmurtumien riskitekijä

  • Kalsiumin lähteet

    Parhaimpia kalsiumin lähteitä ovat maito ja maitotuotteet. Koska maitotuotteiden käyttö Suomessa on runsasta, suomalainen väestö saa keskimäärin riittävästi kalsiumia ravinnosta. Muita hyviä kalsiumin saantilähteitä ruokavaliossa ovat kala ja kalatuotteet, erityisesti sellaiset, jotka syödään ruotoineen. Kasvisten kalsiumpitoisuus vaihtelee. Eniten kalsiumia on kaaleissa.

1 / 3
  • Kalsiumpitoinen ruoka

    Kalsiumpitoinen ruoka

    Kalsiumpitoinen ruoka on tärkeää niin nuorille kuin vanhoillekin. Onneksi erinomaisia kalsiumin lähteitä on monia.

    Mitkä ruoat sisältävät kalsiumia?

    Lue lisää 

Kalsiumia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4