K-vitamiini

K-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Sitä tarvitaan erityisesti veren hyytymiseen ja luuston toimintaan.

K-vitamiinia saadaan parhaiten kasviksista, erityisesti tummanvihreistä kasviksista. Hyviä lähteitä ovat myös peruna ja rasvat. Sitä saadaan myös marjoista ja hedelmistä, lihasta ja kananmunasta.

  • Yleistä tietoa K-vitamiinista

    Rasvaliukoinen K-vitamiini luokitellaan kasveissa esiintyväksi K1-vitamiiniksi (fyllokinoni) sekä K2-vitamiiniksi (menakinoni), jota ihmisen suolistobakteerit pystyvät tuottamaan.

    K-vitamiini on veren hyytymiseen sekä kalsiumin aineenvaihduntaan tarvittava rasvaliukoinen vitamiini. K-vitamiini luokitellaan kasveissa esiintyväksi K1-vitamiiniksi (fyllokinoni) sekä K2-vitamiiniksi (menakinoni), jota ihmisen suolistobakteerit pystyvät tuottamaan.

  • Miksi tarvitsemme K-vitamiinia

    K-vitamiini on välttämätön K-vitamiiniriippuvaisiksi kutsuttujen Gla-proteiinien aktivoimisessa. Näillä proteiineilla on tärkeä rooli veren hyytymisessä sekä luuston pysymisenä normaalina. K2-vitamiini on saanut erityistä huomiota sen luustoon kohdistuvien hyvien vaikutuksien vuoksi, sillä se ohjaa kalsiumia verenkierrosta luustoon ja näin edistää luiden pysymistä normaaleina.

  • Mitä K-vitamiini edistää

    Edistää veren normaalia hyytymistä.

    Edistää luiden pysymistä normaaleina.

  • K-vitamiinin lähteet

    Ravinnon oletetaan olevan pääasiallinen K-vitamiinin lähde. Hyviä K1-vitamiinin lähteitä ovat vihreät lehtivihannekset sekä kasvipohjaiset öljyt ja margariinit. K2-vitamiinin lähteitä ovat maksa, lihatuotteet, kananmunankeltuainen ja maitotuotteet. Pohjoismaissa ravitsemussuosituksissa ei ole määritetty tarkkoja saantisuosituksia K-vitamiinille. Vastasyntyneiden mikrobit eivät tuota K-vitamiinia, minkä vuoksi lastenlääkärit suosittelevat vastasyntyneille pistoksena annettavaa K-vitamiinilisää.

1 / 4

K-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet