B12-vitamiini

B12-vitamiini, eli kobalamiini on kaikista suurin ja monimutkaisin vitamiini. B12-vitamiini on välttämätön veren valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen ja proteiinien muodostuksessa.

  • Miksi tarvitsemme B12-Vitamiinia

    B12-vitamiini eli kobalamiini on suurin ja kaikista monimutkaisin vitamiini. Vitamiini sisältää kobolttia, joka antaa vitamiinille sen ominaisen punaisen värin. B12-vitamiini on välttämätön veren punasolujen sekä hermosolujen ja proteiinien muodostuksessa. B12-vitamiinilla on tärkeä osa hiilihydraattien ja rasvasolujen aineenvaihdunnassa. Se on myös välttämätön normaalille kasvulle solujen jakautumisprosessin kautta.

  • Mitä B12-vitamiini edistää

    Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.

    Edistää hermoston normaalia toimintaa.

    Edistää normaalia homokysteiinin aineenvaihduntaa.

    Edistää normaaleja psykologisia toimintoja.

    Edistää normaalia punasolujen muodostumista.

    Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

    Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumista.

    Osallistuu solujen jakautumisprosessiin.

  • B12-vitamiinin lähteet

    B12-vitamiinia muodostuu ainoastaan tiettyjen bakteerien toimesta eläinten ruoansulatusjärjestelmässä, josta se siirtyy edelleen eläinten kudoksiin. Myös ihmisen ruoansulatusjärjestelmän bakteerit kykenevät muodostamaan B12-vitamiinia, mutta tämän kaltaisia bakteereja ei valitettavasti löydy suoliston oikeasta osasta. Tämän vuoksi eläinkunnasta peräisin olevat elintarvikkeet, erityisesti maksa, munuaiset, kananmunat, kala ja maitotuotteet ovat parhaita B12-vitamiinin lähteitä. Kasvikunnan tuotteet eivät sisällä B12-vitamiinia, joten vegaanit ovat B12-vitamiinin saannin osalta riskiryhmä. Suomessa kaikille vegaaneille suositellaan B12-vitamiinilisän käyttöä.

1 / 3
  • Vegaani saatko tarpeeksi B12-vitamiinia

    Vegaani, saatko tarpeeksi B12-vitamiinia?

    B12-vitamiinia sisältävät ruoat auttavat ylläpitämään normaalia vastustuskykyä sekä vähentämään väsymystä ja uupumusta. B12-vitamiinin riittämätön saanti sekaruokavaliosta on harvinaista, mutta koska B12-vitamiinia saadaan ainoastaan eläinperäisestä ravinnosta, etenkin vegaanien on kiinnitettävä erityistä huomiota asiaan.

    Lue lisää 
  • B12-vitamiinipitoinen ruoka

    B12-vitamiinipitoinen ruoka

    B12-vitamiinipitoiset ruoat edesauttavat ylläpitämään normaalia vastustuskykyä. B12-vitamiini auttaa myös vähentämään väsymystä ja uupumusta. Tässä artikkelissa kerromme sinulle, mitä ruokia sinun tulee syödä, jotta saisit riittävästi B12-vitamiinia.

    Lue lisää 

B12-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4