Usein kysyttyä

Vitamiinit ja kivennäisaineet

Vitamiinit jaetaan vesi- ja rasvaliukoisiin. Kaikkiaan vitamiineja on 13, eivätkä ne voi korvata toisiaan. Rasvaliukoisia eli rasvaan liukenevia vitamiineja ovat A-, D-, E- ja K-vitamiini. Ne varastoituvat elimistöön. Vesiliukoisia vitamiineja ovat B-vitamiinit ja C-vitamiini. Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu pitkäaikaisesti elimistöön, B12-vitamiinia lukuun ottamatta.

Kivennäis- ja hivenaineet ovat epäorgaanisia ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita. Koska elimistö ei pysty tuottamaan kivennäis- ja hivenaineita itse, ne on saatava ravinnosta. Monilla kivennäis- ja hivenaineilla on elimistössä useita tehtäviä.

Lue lisää

Yleistä

Mikä on ravintolisä?

Ravintolisä on elintarvike, jonka tarkoituksena on täydentää ruokavaliota. Ravintolisät ovat vitamiinien ja kivennäisaineiden tai muiden aineiden tiivistettyjä lähteitä, joilla on ravitsemuksellisia tai fysiologisia vaikutuksia. Ravintolisät tulee myydä valmiiksi pakattuina ja kerta-annosteltuina. Ravintolisien annostelumuotoja ovat esimerkiksi puristeet, kapselit, pastillit, tabletit, pillerit, jauheet, tiivisteet, uutteet, nesteet tai muut vastaavat muodot.

Tyypillisiä ravintolisiä ovat vitamiini- ja/tai kivennäisainetabletit, kalaöljykapselit sekä valmisteet, jotka sisältävät yrttejä tai kasveja.

Tutustu Sana-sol valikoimaan täältä.

Kuka tarvitsee ravintolisiä?

Terveellinen ja monipuolinen ravinto tarjoaa ihmiselle riittävän määrän ravintoaineita, joita elimistö tarvitsee. Vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti saattaa kuitenkin olla väliaikaisesti riittämätöntä, jolloin ravintolisän syöminen on tarpeellista. Tämän lisäksi tietyt ryhmät eivät välttämättä saa riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita nauttimastaan ruokavaliosta. Esimerkkejä tällaisista ryhmistä ovat:

*Henkilöt, jotka eivät syö riittävästi tai heidän energian saantinsa on liian pientä. Tällaisten henkilöiden tulisi harkita ravintoa täydentäviä multivitamiini- ja kivennäisainelisiä. Esimerkiksi vanhukset voivat syödä liian vähän.
*Henkilöt, joilla on johonkin sairauteen liittyvä ravintoaineiden imeytyshäiriö.
*Henkilöt, joilla on tiettyjen ruoka-aineiden yliherkkyys. Esimerkkinä henkilöt, jotka eivät käytä maitotuotteita, joiden tulee harkita kalsium- ja jodilisää.
*Naiset, joiden kuukautiset ovat runsasvuotoisia, saattavat tarvita rautalisää.
*Naisten, jotka ovat raskaana tai suunnittelevat raskautta, tulee saada riittävä määrä foolihappoa. Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille 400 mikrogramman foolihappolisää. Foolihappolisän käyttö tulee aloittaa kaksi kuukautta ennen ehkäisyn poisjättämistä ja käyttöä tulee jatkaa 12. ensimmäisen raskausviikon ajan.
*Henkilöt, joiden D-vitamiinin saanti ei ole riittävää, tulee käyttää kalanmaksaöljyä tai muita D-vitamiinipitoista ravintolisää. Suomessa kaikille lapsille 18.ikävuoteen saakka, raskaana oleville ja imettäville sekä yli 75-vuotiaille henkilöille suositellaan D-vitamiinilisän käyttöä ympäri vuoden. Aikuisille 18-65-vuotiaille D-vitamiinilisän käyttö voi olla tarpeen loka-maaliskuun ajan, mikäli ruokavalio ei sisällä riittävästi D-vitamiinia.
*Vegaanin ruokavaliota täydennetään aina B12-vitamiinia ja jodia sisältävillä ravintolisillä. Muiden ravintolisien, kuten kalsiumin, riboflaviinin eli B2-vitamiinin, raudan ja sinkin, tarve arvioidaan yksilöllisesti.

Ravintolisä ei korvaa monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota, vaan toimii täydentävänä elintarvikkeena sen rinnalla.

Lue lisää ravintolisäoppaassa.

Mitä vitamiinit ovat ja miksi tarvitsemme niitä?

Vitamiinit ovat suojaravintoaineita, jotka säätelevät elimistön aineenvaihduntaa ja ovat välttämättömiä hiilihydraattien, rasvan ja proteiinien sekä kivennäisaineiden aineenvaihdunnassa. Vitamiinit saadaan elintarvikkeista, koska elimistö ei itse pysty tuottamaan niitä. Näistä poikkeuksena on D-vitamiini, jota keho pystyy muodostamaan ihon altistuessa auringon UV-säteille. (Poikkeuksena on kaamosaika ja talvikuukaudet, jolloin UV-säteily on vähäistä).

Vitamiinit jaetaan kahteen ryhmään, rasvaliukoisiin ja vesiliukoisiin vitamiineihin. Rasvaliukoisiin vitamiineihin kuuluvat A-, D-, E- ja K-vitamiinit. Vesiliukoisiin vitamiineihin kuuluvat B-ryhmän vitamiinit ja C-vitamiini. Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu elimistöön erityisen hyvin, kun taas rasvaliukoisia vitamiineja elimistö kykenee säilömään pidemmän ajanjakson.

Lue lisää eri vitamiineista täältä.

Mitä ovat kivennäisaineet ja miksi ihminen tarvitsee niitä?

Makrokivennäisaineet ovat epäorgaanisia aineita, joita elimistömme tarvitsee verrattain suuria määriä. Näistä hyvänä esimerkkinä ovat kalium, kalsium ja fosfaatti. Hivenaineet ovat kivennäisaineita, joita elimistö tarvitsee erittäin pieniä määriä. Näistä esimerkkinä rauta, seleeni ja sinkki. Elimistömme ei pysty muodostamaan kivennäisaineita, joten ne on saatava ravinnosta.

Monet elimistön toiminnot ovat riippuvaisia kivennäisaineista. Tämän lisäksi useat kivennäisaineet auttavat kehoa kasvamaan ja uusiutumaan. Esimerkiksi luusto, hermosto ja lihaksisto ovat riippuvaisia kivennäisaineista.

Lue lisää eri kivennäisaineista täältä.

Kenelle Sana-sol -tuotteet ovat tarkoitettu?

Sana-sol on kattava vitamiini- ja kivennäisaine -tuotesarja, joka on tarkoitettu aikuisille ja lapsille eri elämän vaiheissa. Sana-sol on koko perheen ravintolisäsarja ja se on tarkoitettu olevan osa arkea – se täydentää ruokavaliota.

Tutustu Sana-sol tuotteisiin täältä.

Kuinka Sana-sol -tuotteet eroavat toisistaan?

Sana-sol -sarjan tuotteet ovat tarkoitettu eri tarkoituksiin, mutta sopivat koko perheelle 3 vuotiaasta lähtien. Sarjasta löytyy sekä monivitamiini-kivennäisainevalmisteita että valmisteita, jotka sisältävät yksittäisiä vitamiineja ja kivennäisaineita. Valmisteet ovat saatavilla tabletteina, kapseleina, nestemäisenä sekä pehmeässä ja pureskeltavassa muodossa.

Tutustu valikoimaan täältä.

Vitamiinit ja kivennäisaineet

Mihin aikaan vuodesta ihminen tarvitsee D-vitamiinia lisäravintona?

Elimistömme kykenee tuottamaan D-vitamiinia ihon altistuttaessa auringon UV-säteille. Suomessa D-vitamiinin saanti auringosta on riittävää huhtikuun alusta syyskuun loppuun. Vaaleaihoiset henkilöt tuottavat enemmän D-vitamiinia kuin tummaihoiset ja ikääntyneet ihmiset. Suurin osa aurinkorasvoista hidastaa tai pysäyttää D-vitamiinin tuoton auringossa.
D-vitamiinilisä on erityisen tärkeää talvikuukausien aikana, jolloin on hämärää ja UV-säteily on vähäistä. Aikuisikäisille (18-75-vuotiaille) D-vitamiinilisää suositellaan käytettäväksi lokakuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli henkilö ei syö riittävästi kalaa ja D-vitaminoituja maitotuotteita tai ravintorasvoja. 18-vuotiaat ja nuoremmat, raskaana olevat ja imettävät sekä yli 75-vuotiaat tarvitsevat D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Aikuisikäiset voivat tarvita D-vitamiinilisää myös kesällä, mikäli kesä on pilvinen eikä ruokavalio sisällä riittävästi D-vitamiinia.

Lue lisää D-vitamiinista täältä.

Onko D-vitamiini yhtä tärkeää lapsille ja aikuisille?

Sekä lapset että aikuiset tarvitsevat D-vitamiinia.
D-vitamiini on tärkeää lapsen kehityksen sekä normaalin kasvun ja luuston kehityksen kannalta. D-vitamiini edesauttaa ylläpitämään normaalia luuston kasvua, terveitä hampaita ja lihaksiston toimintaa. D-vitamiinilla on myös tärkeä rooli immuunijärjestelmän normaalissa toiminnassa niin aikuisilla kuin lapsilla.

Lue lisää D-vitamiinista täältä.

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Osa vitamiineista ja kivennäisaineista saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksia, jos niiden annostus on liian korkea. Tämän vuoksi on tärkeää noudattaa myyntipakkauksessa olevaa suositeltua vuorokausiannostusta. D-vitamiini ei aiheuta sivuvaikutuksia, kun myyntipakkauksen annostusohjeita noudatetaan. Viranomaiset ovat asettaneet D-vitamiinille suurimman turvallisen päiväsaannin arvot. Aikuisille ja yli 10-vuotiaille lapsille D-vitamiinin suurin hyväksyttävä päiväsaanti on 100 mikrogrammaa, 1-10-vuotiaille lapsille 50 mikrogrammaa ja alle 1-vuotiaille lapsille 25 mikrogrammaa päivässä.

Lue lisää D-vitamiinista täältä.

Sana-sol D-vitamiini 100 mikrogrammassa myyntipakkauksessa oleva annostelusuositus on 1 tabletti aikuisille päivässä, eikä tuotetta ole tarkoitettu lapsille.

Mihin tarvitsemme magnesiumia?

Magnesium on usean elimistössä olevan entsyymin vaikuttaja-aine. Magnesium on tärkeä rasvahappojen aineenvaihdunnassa, hermoimpulssien lähettämisessä ja lihaksiston normaalissa toiminnassa. Tämän lisäksi magnesium edesauttaa luuston ja hampaiden pysymistä normaaleina ja auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Lue lisää magnesiumista täältä.

Mitä on foolihappo?

Folaatti on ravinnosta saatava B-vitamiineihin kuuluva vitamiini. Foolihappo on synteettinen folaatin muoto, jota käytetään ravintolisissä. Foolihapolla on tärkeä rooli solujen normaalissa jakautumisessa. Foolihapon riittävä saanti on erityisen tärkeää sikiön normaalin kehityksen kannalta. Tämän vuoksi valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille 400 mikrogramman foolihappolisää. Foolihappolisän käyttö tulee aloittaa kaksi kuukautta ennen ehkäisyn poisjättämistä ja käyttöä tulee jatkaa 12. ensimmäisen raskausviikon ajan.

Foolihappo edesauttaa punasolujen normaalia muodostumista, immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta. Tärkein foolihapon lähde on tummanvihreät vihannekset.

Lue lisää foolihaposta täältä.

Onko foolihapolla sivuvaikutuksia?

Osa vitamiineista ja kivennäisaineista saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksia, jos niiden annostus on liian korkea. Tämän vuoksi on tärkeää noudattaa myyntipakkauksessa olevaa suositeltua vuorokausiannostusta. Foolihappo ei aiheuta sivuvaikutuksia, kun myyntipakkauksen annostusohjeita noudatetaan.

Lue lisää foolihaposta täältä.

Mitkä vitamiinit ja kivennäisaineet ovat erityisen tärkeitä raskaana oleville naisille?

Raskaana oleville, kuten muillekin, suositellaan tasapainoista ruokavaliota, joka sisältää riittävästi energiaa ja välttämättömät ravintoaineet.

Kaikille raskaana oleville naisille suositellaan 400 mikrogramman foolihappolisää ensimmäisten 12. raskausviikon ajaksi ja 10 mikrogramman D-vitamiinilisää koko raskauden ajaksi. Tämän lisäksi rautalisä voi olla tarpeen 12.raskausviikon jälkeen, mikäli Hb laskee alle 110 g/l raskauden 1.kolmanneksen aikana tai alle 100 g/l myöhemmässä vaiheessa. Niille raskaana oleville, jotka eivät käytä maitoa tai maitotuotteita tai kalsiumia sisältäviä täydennettyjä elintarvikkeita, suositellaan 1000 mg:n kalsiumlisää tai mikäli edellä mainittujen ruoka-aineiden käyttö on vähäistä, 500 mg:n kalsiumlisää koko raskauden ajan. Mikäli raskauden aikana jodin saanti ruoasta on vähäistä, 150 mikrogramman jodilisä on tarpeen.

Mihin B-vitamiineja tarvitaan?

B-vitamiini on yleisnimitys useille vesiliukoisille vitamiineille, joilla on monia tärkeitä tehtäviä elimistössä. Osa näistä ominaisuuksista on yhteisiä useammalle B-vitamiinille, kun osa ominaisuuksista on ainutlaatuisia vain tietyille vitamiineille.

Lue lisää B-vitamiinista täältä.

Voiko B12-vitamiinia saada liikaa?

Osa vitamiineista ja kivennäisaineista voi aiheuttaa sivuvaikutuksia, jos niiden annostus on liian korkea. Tämän vuoksi on tärkeää noudattaa myyntipakkauksessa olevaa suositeltua vuorokausiannostusta. B12-vitamiini ei aiheuta sivuvaikutuksia, kun myyntipakkauksen annostusohjeita noudatetaan.

Sana-sol B12-vitamiinin annostusohje on 1 tabletti aikuisille vuorokaudessa, eikä tuotetta ole tarkoitettu lapsille.

Lue lisää B12-vitamiinista täältä.

Mitä eroa on B6- ja B12-vitamiinilla?

Sekä B12-vitamiini että B6-vitamiini kuuluvat B-vitamiineihin. B12-vitamiini edesauttaa punasolujen normaalia muodostumista sekä tukee hermoston ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. B12-vitamiinia saadaan ainoastaan eläinkunnan tuotteista.

B6-vitamiini eli pyridoksiini on toinen B-ryhmän vitamiineihin kuuluva vitamiini. B6-vitamiini edesauttaa normaalia elimistön energia-aineenvaihdunnan toimintaa sekä normaaleja hermoston toimintoja. B6-vitamiinia saadaan suurimmasta osasta elintarvikkeista, kuten lihasta, siipikarjasta, kalasta, perunasta ja viljatuotteista.

Mitkä vitamiinit ovat erityisen tärkeitä lapsille?

Lapsi kehittyy nopeasti. Tämän vuoksi lapsen ensimmäiset vuodet ovat erittäin tärkeitä terveellisen ravinnon suhteen. Painon lisääntyminen, kasvaminen ja kasvava energian tarve ovat oleellisia asioita lapsuudessa ja nuoruudessa. Monipuolinen ja riittävä ravinto on tärkeää kasvavalle lapselle ja yleisesti ottaen pohjoismainen ravinto on riittävä vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde. Erityistä huomiota tulee kiinnittää riittävän D-vitamiinin saantiin. Kaikille alle 18-vuotiaille lapsille suositellaan D-vitamiinilisän käyttöä ympäri vuoden. Alle kaksivuotiaille suositeltava D-vitamiinimäärä D-vitamiinilisästä on 10 mikrogrammaa ja 2-18-vuotiaille 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa. Tämän lisäksi lapsuudessa ja nuoruudessa tulee kiinnittää huomiota riittävään raudan ja kalsiumin saantiin. Lapsilla, jotka eivät käytä maitotuotteita, saattaa olla tarve jodilisälle.

Tutustu Sana-sol Vitanallet tuoteperheeseen täältä.

Mitkä vitamiinit ovat parhaita hiuksille?

Vitamiineilla on useita eri tarkoituksia. Biotiini ja sinkki todistetusti edesauttavat ylläpitämään normaaleja hiuksia.

Tutustu biotiinia sisältäviin vitamiinivalmisteisiin täältä.

Mitkä vitamiinit ovat parhaita iholle?

Yksittäiset vitamiinit kuten niasiini (B1-vitamiini), riboflaviini (B2-vitamiini), biotiini ja A-vitamiini auttavat ylläpitämään normaalia ihoa. Tämän lisäksi C-vitamiini edesauttaa normaalia kollageenin muodostumista. Kollageenilla on merkittävä rooli ihon normaalissa toiminnassa.