Saatko riittävästi magnesiumia?

Saatko riittävästi magnesiumia?

Magnesium edesauttaa normaalia lihaksiston toimintaa sekä auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta, joita kiireinen arki voi monelle aiheuttaa. Magnesiumin liian vähäinen saanti on harvinaista terveelle ihmiselle, jos henkilö noudattaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Ideaali ravintoympyrän noudattaminen ei kuitenkaan aina onnistu eri elämäntilanteista johtuen. Lue, miksi ja milloin ruokavaliota on hyvä täydentää magnesiumlisällä.

Miksi tarvitsemme magnesiumia?

Magnesium on kalsiumin tavoin erittäin tärkeä hampaille ja luustolle. Näiden lisäksi magnesium on välttämätön hermoston, lihasten ja energia-aineenvaihdunnan normaalille toiminnalle. Erityisesti monet liikunnalliset ja aktiiviset ihmiset haluavat varmistaa riittävän magnesiumin saannin taatakseen parhaan mahdollisen lihasten suorituskyvyn.

Magnesium tukee elimistön elektrolyyttitasapainoa. Mikäli treenaat kovaa tai hikoilet paljon, kannattaa kokeilla magnesiumlisää, jota on saatavilla hyvänmakuisena ja helposti nieltävässä muodossa.

Kuinka varmistan riittävän magnesiumin saannin?

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan 10-13-vuotiaiden tyttöjen ja poikien sekä aikuisten naisten tulee saada 280 milligrammaa magnesiumia vuorokaudessa. 14-vuotiaiden ja sitä vanhempien poikien ja miesten magnesiumin saantisuositus on 350 milligrammaa päivässä. Magnesiumia löytyy useista elintarvikkeista, mutta seuraavat elintarvikkeet ovat parhaita magnesiumin lähteitä: palkokasvit, kuten herneet, pavut ja linssit, täysjyvävilja, pähkinät, siemenet ja juomista kahvi. Juomat kattavat suomalaisten magnesiumin saannista jopa 16-20 %: yksi desilitra kahvia sisältää jopa 11 mg magnesiumia.

Magnesiumia on myös tummassa suklaassa ja pähkinöissä, joten voit silloin tällöin aivan hyvin herkutella suklaapalan tai kaksi.

Monipuolinen ruokavalio on tunnetusti paras tae riittävien ravintoaineiden saamiseksi, mutta kiireisen arjen keskellä ei aina ehdi huolehtia jokaisen suupalan terveellisyydestä. Jos et värikkäästä ruokalautasesta huolimatta ole varma, saatko riittävästi magnesiumia, voit varmistaa asian magnesiumlisän avulla. Sana-sol -magnesiumlisä auttaa täydentämään ruokavalion magnesiumin saantia.

Katso magnesiumia sisältävät vitamiinivalmisteet täältä.

Magnesiumia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4