Kalsiumpitoinen ruoka

Kalsiumpitoinen ruoka

Kalsiumpitoinen ruoka on tärkeää niin nuorille kuin vanhoillekin. Onneksi erinomaisia kalsiumin lähteitä on monia.

Mitkä ruoat sisältävät kalsiumia?

Monet yhdistävät kalsiumin maitoon, ja aivan syystä. Maito ja maitotuotteet ovat loistavia kalsiumin lähteitä. Pohjoismaissa käytetään paljon maitopohjaisia elintarvikkeita, joten kalsiumin  päivittäinen saantisuositus täyttyy keskimääräisesti kaikissa ikäluokissa. Muita hyviä kalsiumin lähteitä ovat kala ja kalatuotteet erityisesti ruotoineen sekä kananmuna. Vihannekset, poikkeuksena kaali, eivät ole kovin hyviä kalsiumin lähteitä.

Miksi kalsium on tärkeä kivennäisaine?

Noin puolet kehomme kivennäisaineiden määrästä on kalsiumia. On arvioitu, että päivittäinen luuston uusiutumisprosessi käyttää noin 700 milligrammaa kalsiumia. Riittävä kalsiumin saanti on erityisen tärkeää luustolle, sillä kalsium edesauttaa normaalin luuston kehittymistä ja ylläpitämistä.

Kalsium ja D-vitamiini

D-vitamiinilla on tärkeä rooli kalsiumin imeytymisprosessissa. Riittävä D-vitamiinin saanti edistää kalsiumin imeytymistä suolistossa ja kalsiumin kulkeutumista luustoon.

Vaihtoehdot kalsiumpitoiselle ruoalle

Kalsiumpitoinen ruoka on tärkeää niin aikuisille kuin lapsille. Lapsilla luuston kehittyminen on nopeampaa kuin hajoaminen. 10-17-vuotiaiden poikien ja tyttöjen kalsiumin saantisuositus on 900 milligrammaa päivässä. Yli 18-vuotiaiden miesten ja naisten tulee saada 800 mg kalsiumia päivässä. Normaalin ja terveellisen ruokavalion katsotaan olevan riittävä kalsiumin lähde kaikille ikäluokille. Jos et nauti maitotuotteita tai syö kalaa päivittäin, saattaa päivittäinen kalsiumin saantisi jäädä alle saantisuositusten. Tämän lisäksi tiedämme, että vaihdevuosien jälkeen menetämme luumassaa - naiset enemmän kuin miehet - minkä vuoksi kalsiumin nauttiminen ravintolisänä saattaa olla tarpeellista. Myös raskaana olevat saattavat tarvita ravintolisää. Raskaana oleville suositellaan päivittäin 500 mg:n kalsiumlisää ravintolisänä, mikäli kalsiumin saanti on vähäistä ja 1000 mg:n kalsiumlisää, mikäli maitotuotteita ei ole käytössä lainkaan. Sana-sol kalsiumlisät auttavat sinua täydentämään päivittäistä ruokavaliotasi niin, että saavutat päivittäisen saantisuosituksen.

Tutustu Sana-solin kalsiumia sisältäviin vitamiinivalmisteisiin täältä.

Takaisin artikkeleihin

kalsiumia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4