Muista ravintolisät - näin nautit ne helposti

Muista ravintolisät - näin nautit ne helposti

Unohdatko ravintolisät usein kaappiin? Et ole ainoa, mutta tapoja ja tottumuksia on mahdollista muuttaa. Tee päivittäisestä ravintolisän ottamisesta helppoa.

Haluamme kaikki elää terveellisesti, mutta se vaatii usein työtä, harjoittelua ja aikaa. Ravintolisä on yksi helppo tapa täydentää ruokavaliota ja huolehtia omasta terveydestä. Ravintolisän nauttiminen on erittäin yksinkertaista. Ravintolisä on otettu sekunnin murto-osassa, eli sinun ei tarvitse kuin avata kaappi ja pakkaus ja sen jälkeen sulkea pakkaus ja kaappi. Usein tämä kuitenkin osoittautuu luultua vaikeammaksi.

Helppo ottaa, mutta myös helppo unohtaa

Aikomukset ovat aina hyvät, ja kaappi täyttyy kaikesta elimistölle hyödyllisestä. Kun motivaatio on huipussaan ensimmäisinä päivinä, otat ravintolisän tunnollisesti aamuisin ja ajattelet tekeväsi niin loppuelämäsi ajan. Hyvät aikeet jäävät kuitenkin helposti unohduksiin. Uutuudenviehätys alkaa haihtua ja arjen pyörittäminen vie voiton, jolloin pakkaus jää koskemattomana kaapin pohjalle ja lopuksi unholaan. Mitä voit tehdä asialle?

Tee muistamisesta helppoa askel askeleelta

Vaikka tapoja voi olla vaikea muuttaa, sitä varten on konkreettisia strategioita. Ei riitä, että meillä on vain tahdonvoimaa ja hyviä aikeita. Tahdonvoiman katsotaan olevan kuin lihas, jota voidaan vahvistaa harjoittelemalla. Mutta se voi myös ehtyä, jolloin tahtokapasiteetti riippuu kulloisestakin elämäntilanteesta. Jos sinulla on stressaava ajanjakso työssä tai sinulta edellytetään paljon tahdonvoimaa muiden olosuhteiden johdosta, päätöksentekokyky joillakin elämänalueilla saattaa heikentyä. Jotta tavoista tulee pysyviä, voi olla viisasta tehdä niistä mahdollisimman helppoja, mikä onnistuu kolmen yksinkertaisen vaiheen avulla.

1. Valitse muistisääntö

Ei ole syytä kuormittaa tahdonvoimaa tai muistia tarpeettomasti joka päivä, kun sinulla on jo muitakin vakiintuneita tapoja. Muistisääntö on vain saatava juurtumaan mieleen. Ravintolisät otetaan useimmiten aamuisin, jolloin monet toiminnot suoritetaan automaattisesti. Peset rutiininomaisesti joka aamu hampaat, juot kahvia, käytät koiran ulkona tms. Kun yhdistät ravintolisän ottamisen aamukahviin, mielesi muistaa ravintolisät aina aamukahvin nähdessäsi, jolloin käytössäsi on visuaalinen muistutus. Visuaaliset muistutukset voivat olla hyvin toimivia, ja kahvikuppien tai muiden esineiden lisäksi voit laittaa ravintolisäpakkauksen strategisesti näkyvään paikkaan keittiöön.

Visuaalisia muistutuksia voidaan käyttää milloin tahansa ja missä tahansa. Ehkä hampaidenpesuaika iltaisin on sinulle sopivampi hetki, jolloin voit totuttaa itsesi ottamaan ravintolisän hammaspesun yhteydessä. Kun asetat pakkauksen näkyvälle paikalle toimistopöydälle, muistat ottaa lisäravinteet työpaikalla. Lomalla ollessasi ruokavalio usein poikkeaa normaalista, joten voit pakata oikean määrän kapseleita mukaan ja pitää rasiaa näkyvillä toilettilaukussa. Jos sinulla on lapsia, voit sitouttaa heidät esimerkiksi tekemällä tarkistuslomakkeen, jonka kohdat lapset saavat täyttää joka päivä. Tarkistuslomake tekee muistamisesta helppoa ja viihdyttävää.

2. Luo rutiini

Liittäessäsi ravintolisät näkyviin, päivittäin hyödynnettäviin muistutuksiin integroit ne automaattisesti nykyisiin rutiineihin ja luot uuden ravintolisärutiinin. Kun kapseleiden nauttimisesta on tullut automaattista, tapaa on helppo pitää yllä. Tekniikkaa voidaan kuitenkin hyödyntää, kun haluat omaksua vaativampiakin rutiineja. Tarkoituksena on luoda arjen käyttäytymismalli, joka toimii itsestään.

3. Palkitse itsesi

Saattaa kuulostaa liian tavalliselta, mutta kannattaa ehkä palkita itsensä omasta henkisestä panostuksesta ainakin alkuvaiheessa. Ravintolisät voivat olla välttämättömiä tietyissä elämänvaiheissa tai tilanteissa ja hyödyllinen panostus omaan terveyteen. Se on hyvä asia, ja sinulla on kaikki syy juhlia. Totuta itsesi tähän ajatukseen aina ravintolisiä nauttiessasi. Ajattele, että olet toiminut oikein ja elimistösi hyväksi – näin aivosi voivat liittää ravintolisät hyvään oloon, mikä vahvistaa uuden tavan omaksumista.

Yhteenveto

Ravintolisän nauttiminen tarvittaessa on yksi helpoimmista tavoista panostaa terveyteen. Tapa saattaa kuitenkin nopeasti unohtua – mutta kun teet siitä helpon muistisäännön, omaksut uuden päivittäisen rutiinin kuin itsestään.

Lähteet:
http://www.apa.org/helpcenter/willpower.aspx
http://jamesclear.com/three-steps-habit-change
https://www.amazon.com/Power-Habit-What-Life-Business/dp/081298160X

Tietoa vitamiineista