A-vitamiini ja raskaus

A-vitamiini ja raskaus

A-vitamiini edistää solujen erikoistumista sekä on tätä kautta tärkeä sikiönkehitykselle. A-vitamiini edesauttaa limakalvojen ja ihon normaalia toimintaa, jotka molemmat toimivat immuunijärjestelmän ensimmäisinä suojakerroksina elimistössä. Koska A-vitamiini on osallisena normaalin immuunijärjestelmän toiminnassa, on erityisen tärkeää huolehtia lasten riittävästä A-vitamiinin saannista.

Raskaana olevien on hyvä tietää, että tarkoituksenmukainen määrä A-vitamiinia vaikuttaa normaaliin solujen erikoistumisprosessiin. On osoitettu, että A-vitamiini osallistuu epiteelin erilaistumiseen pääasiassa hengitysteissä. Nopeasti jakautuvissa soluissa retinoidit indusoivat solujen erilaistumista.

A-vitamiinin saantisuositus raskaana olevalle

A-vitamiinin saantisuositus on naisilla 700 mikrogrammaa päivässä. Raskauden aikana saantisuositus on korkeampi, 800 mikrogramma päivässä. A-vitamiinin tarve lisääntyy hieman etenkin loppuraskaudesta. Imettävillä saantisuositus on jopa suurempi kuin raskaana olevilla, 1100 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Koska sikiö on herkkä A-vitamiinin liikasaannille, raskauden aikana retinoidimuotoisen A-vitamiinin pitkäaikaissaannin ei tulisi ylittää 3000 mikrogrammaa päivässä. Koska myös yksittäinen suuri kerta-annos voi olla sikiölle haitallinen, kerta-annoksesta saatavan retinoidimuotoisen A-vitamiinin määrän tulisi olla korkeintaan 7500 mikrogrammaa.

A-vitamiinia sisältävät ruuat

Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia retinoidi-muodossa, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä. Ruokavirasto ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta ovatkin antaneet maksaruokien käytöstä turvallisen käytön ohjeet raskaana oleville. Maksaruokia suositellaan vältettäväksi koko raskauden ajan. Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g. Alle 1-vuotiaiden ruokavaliossa pitää välttää maksaa ja kaikkia maksaruokia. Alle kouluikäisille suositellaan enintään 4-5 viipaletta maksamakkaraa ja -pasteijaa yhteensä viikossa ja maksalaatikkoa enintään 300 g kuukaudessa, jolloin maksakastiketta ja -pihviä tulee välttää.

A-vitamiinia sisältävien ravintolisien käyttöä raskauden aikana ei suositella, erityisesti jos ruokavalioon kuuluu maksaa sisältäviä ruokia. Mikäli alle kouluikäisen ruokavaliossa käytetään A-vitamiinia sisältäviä ravintolisiä, se suositellaan toteutettavaksi terveydenhuollon ohjauksessa.

A-vitamiinia saadaan ruoasta sekä A-vitamiinina että sen esiasteena, joka muuntuu elimistössä A-vitamiiniksi. Parhaita lähteitä ruokavaliossa ovat maksan lisäksi munankeltuainen sekä vitaminoidut ravintorasvat. Hyviä A-vitamiinin esiasteen lähteitä ovat tummankeltaiset ja oranssit kasvikset kuten porkkana ja paprika sekä tummanvihreät pinaatti, parsakaali ja kesäkurpitsa. Raskaana olevat ja alle kouluikäiset voivatkin turvata A-vitamiinin saannin turvallisesti käyttämällä runsaasti vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Niistä ei voi saada liikaa A-vitamiinia toisin kuin maksasta. Jo raskautta suunnittelevan kannattaakin kiinnittää huomiota siihen, että käyttää kasviksia vähintään puoli kiloa (6 kourallista) päivässä.

On huomioitava, että imettäville ei ole rajoituksia A-vitamiinia sisältävien ravintolisien käytöstä tai maksaruokien syönnistä. Kaikilla aikuisilla turvallisen saannin yläraja A-vitamiinille on 3000 mikrogrammaa päivässä.

Lähteitä 

Lisää A-vitamiinista
Tehnyt hyvää jo vuodesta 1933 Ilmainen toimitus Toimitus 1-3 arkipäivässä

A-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet

1 / 4